ANPC

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor

Telefonul consumatorilor
0219551

Comercializarea produselor din carne, verificata de ANPC

02-02-2017
In perioada 21.11 – 09.12.2016, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat o actiune de control privind protectia consumatorilor la comercializarea produselor din carne.
  • Au fost controlati  763 operatori economici;
  • A fost verificata o cantitate de peste 77 tone produse din carne din care cca.  7,4 tone  (~ 9,6 %) nu se incadrau in prevederile legale cu privire la informarea, etichetarea, conformitatea si publicitatea produselor din carne;
  • Au fost prelevate 71 esantioane de produse din carne, iar  26,7 % dintre acestea nu se incadrau in prevederile legale, in vigoare conform analizelor de laborator.
Structura esantioanelor prelevate si a neconformitatilor constatate este urmatoarea:
  • 32 esantioane de Salamuri din care 40% erau neconforme( 13 esantioane);
  • 8 esantioane de parizer din care 12,5 % erau neconforme ( 1 esantion);
  • 19 esantioane de carnati din care 21% erau neconforme( 4 esantioane);
  • 4 esantioane de crenwursti din care 25% erau neconforme ( 1 esantion);
  • 7 esantioane din alte sortimente din care toate erau conforme.
Masuri dispuse:
  • oprirea definitiva si retragerea de la comercializare a circa 267 kg produse din carne, in valoare de 3.774 lei, produse cu parametrii neconformi si/sau cu data durabilitatii minimale depasita;
  • oprirea temporara de la comercializare a circa 4.798 kg produse din carne, in valoare de 70.057 lei  pana la remedierea neconformitatilor constatate;
  • aplicarea de 478 sanctiuni contraventionale din care 272 amenzi contraventionale in valoare de 998.000 lei si 206 avertismente pentru incalcarea reglementarilor privind protectia consumatorilor.
Abateri constatate:
 
I. Calitatea produselor din carne
                                                                                                                                                                                       
  • Comercializarea  de carne si produse din carne ce prezentau caracteristici organoleptice si fizico-chimice neconforme- aspect mazguit, miros nespecific, cauzate de devidarea ambalajului individual.
  • Comercializarea de produse din carne care nu se incadrau in parametrii fizico-chimici impusi prin prevederile legale in vigoare( Ordinul 560/1271/1339/210/2006)- neincadrarea in continutul minim de proteine totale, continutul de umiditate depasit.
Depasirea acestor limite determina dezechilibrarea compozitiei produsului, favorizarea accentuarii perisabilitatii microbiologice a produsului cu riscul alterarii acestuia, reducerea perioadei de mentinere a caracteristicilor de calitate originale ale produsului si afectarea interesului economic al consumatorilor, acestia cumparand „apa” in loc de cantitatea corespunzatoare de produs din carne.
 
  • Comercializarea de produse din carne ce prezentau continutul de amidon  depasit fata de valorile impuse de Ordinul 560/1271/1339/210/2006.                  
  • Nerespectarea procesului tehnologic si incadrarea produselor in alta grupa decat cea stabilita prin Ordinul nr. 560/1271/339/210/2006 pentru aprobarea Normelor cu privire la comercializarea produselor din carne, cu utilizarea nepermisa a denumirilor unor de sortimente de produse din carne recunoscute si preferate de consumatori
 
Produse etichetate ca fiind un produs fiert , in loc de produs afumat si fiert: salam tip vara – inscris pe  eticheta ca fiind un produs fiert si afumat, in loc de produs fiert si dublu afumat. In acelasi timp, prezenta sintagmei „TIP” in denumirea produsului putea induce in eroare consumatorul in privinta caracteristicilor produsului ;  carnati cabanos si carnati cabanos extra –produse etichetate ca fiind produse fierte, respectiv produse afumate fata de produs fiert si dublu afumat impus prin Ordinul nr. 560/1271/339/210/2006.
Abateri de la prevederile Ordinului nr. 560/1271/339/210/2006 privind conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca produsele din carne pentru a fi produse si comercializate constau in utilizarea la fabricarea produselor din carne, ca materie prima preponderenta a carnii separata mecanic.
Utilizarea incorecta a denumirii unor sortimente de produse din carne recunoscute si preferate de consumatori a fost semnalata la: Crenwursti de pui, Crenwursti de pui si curcan, Crenwursti de pui si curcan cu branza , proveniti din afara Romaniei, la care materia prima preponderenta era carnea de pasare separata mecanic, in proportii de 66%, 88%, respectiv 78%, aceasta avand calitati nutritionale inferioare carnii de pasare propriu-zise. Practic denumirea „de pui”,”din pui” inducea ideea utilizarii carnii de pasare in produs, influentand astfel alegerea consumatorilor.
  • Comercializarea de produse din carne ce prezentau data durabilitatii minimale/ data limita de consum depasita fata de cea stabilita de producatori, situatie constatata in 62 % dintre judetele in care s-a desfasurat-  in afara datei durabilitatii minimale cu o perioada de timp de 1-5 zile.
II.  Abateri de la prevederile legale privind informarea consumatorilor
 
  • Lipsa partiala sau totala a elementelor de identificare-caracterizare obligatorii  
    • produse din carne fara a fi insotite de elemente de identificare si caracterizare complete, cu lipsa etichetelor cu elementele de identificare-caracterizare obligatorii sau neinformarea consumatorilor asupra datei durabilitatii minimale (la produsele congelate comercializate din vrac).
  • Elemente incomplete de identificare si caracterizare
  • Lipsa informatiilor cu privire la denumirea producatorului si conditiile de pastrare  sau nu se informa cu privire la compozitia acestora sau a datei durabilitatii minimale.
  • Comercializarea produselor din carne vrac, fara informatii complete pentru consumatori – denumire produs, data durabilitatii minimale
  • Neindicarea datei durabilitatii minimale/ datei limita de consum pe eticheta de prezentare la produsele din carne, feliate, ambalate la locul de vanzare, la cererea consumatorilor
  • Inscrierea neconforma a datei durabilitatii minimale/ datei limita de consum prin alte formulari decat cea prevazuta de cadrul legal, in vigoare
  • Neinscrierea cantitatii nete
  • Nu erau evidentiate prin semne grafice distincte a ingredientelor cu efect alergen
  • Inscrierea incorecta/ incompleta a aditivilor in lista ingredientelor
  • Lipsa inscrierii, in lista ingredientelor, a proportiei ingredientului/ ingredientelor care intra in denumirea sub care este vandut produsul
  • Inscrierea incorecta a listei ingredientelor
  • Inscrierea de mentiuni si/sau utilizarea de denumiri menite a induce in eroare consumatorii asupra naturii reale a produsului
  • Lipsa inscrierii sau inscrierea eronata pe etichete a tratamentului termic utilizat la obtinerea produselor
  • Lipsa traducerii in limba romana a elementelor de identificare si caracterizare
  • Alte abateri privind informarea
Abateri privind indicarea  conditiilor de pastrare
  • Abateri privind inscrierea informatiilor pe etichetele produselor, respectiv inscrierea acestora cu caractere mici, greu vizibile, cu suprapunerea informatiilor cu privire la denumirea si adresa producatorului peste lista ingredientelor
III. Nerespectarea conditiilor de depozitare si comercializare a produselor
-produse care erau depozitate la o temperatura care nu respecta specificatiile producatorului.
- supraaglomerarea vitrinelor frigorifice cu produse congelate. 
-neinregistrarea zilnica a temperaturilor sau urmarirea temperaturilor de pastrare – depozitare prescrise de producator.
 
IV. Abateri privind afisarea preturilor
-lipsa afisarii pretului de vanzare sau a afisarii pretului pe unitatea de masura
-afisarea preturilor la comercializare cu caractere mici, ilizibile sau in locuri greu accesibile.
 
V. Modul de desfasurare a promotiilor
- pachete promotionale pe ambalajele caror produse fiind inscriptionate afirmatii de genul ,, 2+1 gratis, 1+1 gratis ,1 +1/2 gratis, superpret”, fara a exista la comercializare si produsul de referinta sa se poata face o comparatie.
- produsele aflate la comercializare in  raionul denumit „produse cu  pret redus cu termen scurt de valabilitate”, aveau acelasi pret ca la raionul de produse specifice , reducerea de pret nefiind evidentiata.
- produs + 10% GRATIS, fara respectarea promotiei, astfel:  pret pe kg afisat - 8,66 lei; pret pe baton 400gr. + 10% GRATIS afisat -  3,8 lei,  fata de 3,46 lei cat rezulta din calcul.
 
VI. Alte abateri
  • neafisarea denumirii
  • mijloace de masurare neverificate metrologic / cu verificarea metrologica expirata
  • neafisarea, la loc vizibil, a Codului Unic de Inregistrare la Registrul Comertului (CUI)
  • indicatiile mijloacelor de cantarire nu erau vizibile pentru consumatori
  • nu se afisau la loc vizibil certificatele de inregistrare la Registrul Comertului din care sa reiasa obiectul de activitate
  • Neafisare orar de functionare
  • Lipsa registru unic de control
  • Lipsa autorizatii de functionare
Biroul de presa
​02 februarie 2017