ANPC

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor

Telefonul consumatorilor
0219551

Comercializare si etichetarea produselor textile, verificate de ANPC

28-09-2015
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat in perioada 01-11.09.2015 o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale privind modul de comercializare si etichetarea produselor textile.
 
Date sintetice
 
  • Au fost controlati 807 operatori economici.
  • Valoarea produselor controlate a fost de 4.876.455 lei.
  • La 647 operatori economici din cei 807 controlati, reprezentand 80,17 % s-au depistat abateri de la prevederile legale.
  • Valoarea produselor cu abateri a fost de 1.828.375 lei.
 
Prelevari de probe
S-au facut 119 prelevari de probe pentru verificarea compozitiei fibroase, dar si pentru depistarea de produse textile periculoase (produse de imbracaminte pentru copii, ale caror cordoane si cordoane glisante nu respecta cerintele de siguranta ale SR EN 14682:2008) si transmiterea de notificari in cadrul sistemului de alerta rapida RAPEX. Dupa finalizarea analizelor si transmiterea rapoartelor de expertizare, emise de CNIEP LAREX Bucuresti, rezultatul va fi comunicat.
 
Masuri dispuse si sanctiuni aplicate
 
  • Pentru abaterile constatate operatorilor economici li s-au aplicat 713 sanctiuni, din care 457 amenzi contraventionale  si 256 avertismente.
  • Valoarea totala a amenzilor aplicate s-a ridicat la 1.454.200 lei.
  • S-au dispus 471 masuri de oprire temporara de la comercializare, pentru produse cu abateri in valoare de 1.828.375 lei.
 
Principalele deficiente constatate:
  • abateri privind denumirea fibrelor textile, etichetarea corespunzatoare si marcarea compozitiei fibroase a produselor textile la 185  operatori economici, (22,92 % din totalul operatorilor economici controlati)- produse fara etichetarea compozitiei fibroase sau etichetarea incorecta;
  • abateri privind etichetarea si marcarea in limba romana a produselor textile la 342 operatori economici( 42,37 % din totalul operatorilor economici controlati)- articole de imbracaminte fara traducerea in limba romana a compozitiei fibroase;
  • nerepectarea prevederilor legale in cazul promotiilor la 10  operatori economici (1,24 % din totalul operatorilor economici controlati)- produse textile aflate la promotie, fara a informa consumatorii cu privire la data de incetare a promotiei sau faptul ca aceasta se desfasura in limita stocului disponibil sau reduceri de 10 %, 20 % sau 50 %, fara a afisa pretul nou pe eticheta
  • alte abateri- lipsa afisarii plachetei cu TELEFONUL CONSUMATORILOR, lipsa afisarii preturilor, lipsa afisarii certificatului de inregistrare la registrul Comertului care sa ateste obiectul de activitate etc.
 
Deficiente constatate:
 
1. Respectarea cerintelor privind denumirea fibrelor textile, etichetarea corespunzatoare si marcarea compozitiei fibroase a produselor textile- produsele textile sunt puse la dispoziție pe piata numai cu conditia ca aceste produse sa fie etichetate, marcate sau insotite de documente comerciale.
Numai produsele textile compuse in totalitate din aceeasi fibra pot fi etichetate sau marcate drept „100 %”, drept „pure” sau drept „integrale”. Este interzisa utilizarea acestor termeni sau a unor termeni similari pentru alte produse textile.
Un produs textil este etichetat sau marcat cu denumirea si procentul din greutate al tuturor fibrelor care compun produsul, in ordine descrescatoare.
Orice produs textil constituit din doua sau mai multe componente textile care au compozitii fibroase diferite este insotit de o eticheta sau un marcaj care indica continutul de fibre textile al fiecarei component.
Produsele textile sunt etichetate sau marcate astfel incat sa se indice compozitia lor fibroasa ori de cate ori sunt puse la dispozitie pe piata. Etichetarea si marcarea produselor textile sunt durabile, lizibile cu usurinta, vizibile si accesibile, iar in cazul unei etichete, aceasta este bine atasata.
Compozitia fibroasa a produselor textile vandute la metru poate figura pe liziera sau pe rola pusa la dispozitie pe piata.
 
S-au constatat abateri privind denumirea fibrelor textile, etichetarea corespunzatoare si marcarea compozitiei fibroase a produselor textile la 185  operatori economici, reprezentand 22,92 % din totalul operatorilor economici controlati.
 
jud. Bacau: produse textile diverse (rochii, sosete, pijamale pentru copii, bluze, fuste, blue jeans-i etc), fara ca acestea sa aiba marcata compozitia fibroasa (denumirea si procentul din greutate al tuturor fibrelor care compuneau produsele, in ordine descrescatoare).
 
jud. Cluj: produse textile– veste pentru copii, a caror eticheta atasata de produs mentiona o compozitie fibroasa cu “100% bumbac”, iar eticheta din material textil cusuta pe produs mentiona si elastan.
 
Bucuresti- fuste de diferite culori, umbrele din material textil si covoare tip persan, camasi si fuste fetite, fuste, bluze dama, camasi si bluze, fara ca acestea sa fie etichetate/marcate cu compozitia fibroasa.
 
2. Etichetarea si marcarea in limba romana (etichetarea sau marcarea sunt disponibile in limba oficiala pe teritoriul caruia produsele textile sunt puse la dispozitia consumatorului, cu exceptia cazului in care se prevede altfel.
S-au constatat abateri privind etichetarea si marcarea in limba romana a produselor textile la 342 operatori economici, reprezentand 42,37 % din totalul operatorilor economici controlati.
 
jud. Bihor: produse textile la care s-a constatat lipsa traducerii in limba romana a compozitiei fibroase, adica a denumirilor fibrelor textile componente.
 
jud. Satu Mare: articole de imbracaminte(bluze, pantaloni, trening, lenjerie de corp, hanorace), perne decor si covoare, etichetate, dar fara traducerea in limba romana a compozitiei fibroase.
 
jud. Timis: produsele textile care nu aveau traduse in limba romana etichetele continand compozitia fibroasa.
 
3. Respectarea prevederilor legale in cazul promotiilor
Data la care inceteaza oferta sau, daca este cazul, faptul ca oferta speciala se refera la stocul de bunuri disponibil, data de incepere a perioadei in care se aplica pretul special sau alte conditii specifice, daca oferta speciala nu a inceput inca trebuie specificate clar si fara echivoc.
 
S-au constatat abateri privind desfasurarea promotiilor de produse textile la 10  operatori economici (din jud. Arges, Bihor, Cluj, Ialomita, Iasi si Suceava), reprezentand 1,24 % din totalul operatorilor economici controlati.
 
jud. Cluj: promotii fara a oferi consumatorilor informatiile specifice adica, durata acestora sau faptul ca ofertele speciale se refereau la stocurile de bunuri disponibile.
jud. Ialomita: vanzari promotionale la produse textile, fara a afisa perioada in care promotia era valabila, fara informatia ”in limita stocului disponibil” sau fara a specifica procentul de reducere, desi in unitate exista un afis cu continutul ”REDUCERE LA TOATE ARTICOLELE DE VARA”. De asemenea, produsele cu pret  redus nu erau grupate separat, ele fiind amestecate printre articolele de toamna sau alte articole de vara, la care nu se aplica reducerea.
 
jud. Iasi: produse textile aflate la promotie, fara a informa consumatorii cu privire la data de sfarsit a promotiei sau faptul ca aceasta se desfasura in limita stocului disponibil sau reduceri de 10 %, 20 % sau 50 %, fara a afisa pretul nou pe eticheta.
 
4. Afisarea la loc vizibil a unei plachete cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551
 
S-au depistat abateri privind afisarea plachetei cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551 la 10 operatori economici (din jud. Botosani, Gorj, Olt, Satu Mare si Vaslui), reprezentand 1,24 % din totalul controlat.
 
 
5. Alte abateri (legalitatea functionarii; afisarea in mod vizibil a denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare la Registrul comertului, din care sa rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societatii pentru care este autorizata sa functioneze, precum si afisarea si respectarea orarului de functionare; afisarea preturilor si tarifelor, in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit, conform OG 21/1992 (r2), cu modificarile si completarile ulterioare)
 
S-au constatat alte abateri la 177 de operatori, reprezentand 21,93 % din totalul operatorilor economici controlati.
 
SFATURI PENTRU CONSUMATORII CARE ACHIZITIONEAZA PRODUSE TEXTILE:
  • sa achizitioneze produse textile numai din magazine si/sau raioane specializate, unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala), de care vor avea neaparat nevoie in caz de reclamatie;
  • sa acorde o atentie deosebita la achizitionarea articolelor de imbracaminte care poarta numele unor marci celebre, dar al caror pret este exagerat de mic in raport cu pretul real al unor astfel de produse, existand riscul ca acestea sa fie contrafacute;
  • sa examineze cu atentie produsele inainte de a lua decizia de cumparare;
  • sa stie ca eticheta oricarui produs trebuie sa mentioneze compozitia fibroasa a acestuia, adica denumirile fibrelor componente, urmate de procentul in greutate al fiecarei fibre; in cazul in care produsul are si captuseala, compozitia acesteia tebuie precizata in mod expres;
  • sa stie ca orice produs textil trebuie sa aiba instructiunile de intretinere marcate pe eticheta din material textil, rezistenta la tratamente umidotermice, montata/cusuta in interiorul produsului;
  • sa respecte instructiunile de intretinere respective;
  • sa stie ca instructiunile de intretinere trebuie sa acopere toate tratamentele, in ordinea: spalare, clorurare, calcare, curatare chimica si uscare in masina de uscat cu tambur rotativ, indiferent daca se aplica sau nu (daca nu se aplica un tratament, simbolul respectiv este taiat/barat);
  • la imbracamintea pentru copii, sa stie ca acele capete libere ale cordoanelor glisante, ale cordoanelor functionale si centurilor de innodat sau esarfelor cu nod nu trebuie sa contina ornamente tridimensionale sau noduri si trebuie protejate impotriva destramarii, de exemplu prin topire la cald sau prin cusatura de intarire; capetele pot fi dublate sau pliate cu conditia sa nu determine aparitia riscului de a se agata;
  • sa stie ca, dispozitivele de blocare nu trebuie utilizate decat pe cordoanele glisante fara capete libere sau pe cordoane decorative;
  • sa stie ca imbracamintea pentru copii mici (cu varsta de pana la 7 ani) nu trebuie confectionata sau distribuita cu cordoane glisante, cu cordoane functionale sau decorative in zona glugii si a gatului, iar ornamentele cusute sau fixate in orice alt mod, de exemplu prin nod, nu trebuie sa aiba capete libere cu lungimea mai mare de 75 mm;
  • sa stie ca, la imbracamintea pentru copii mari si tineri (cu varsta cuprinsa intre 7 si 14 ani), cordoanele functionale si gaicile de ajustare nu trebuie sa aiba o lungime mai mare de 75 mm la fiecare capat si ca ele nu trebuie realizate din materiale elastice, cu exceptia bretelelor de umar si a bretelei de sustinere in jurul gatului;
  • sa stie ca lungimea cordoanelor decorative nu trebuie sa depaseasca 75 mm la fiecare capat, inclusiv orice accesoriu cum ar fi un dispozitiv de blocare si ca acele cordoane decorative nu trebuie realizate din cordoane elastice;
  • sa stie ca imbracamintea pentru copii mari si tineri, cu bretea de sustinere in jurul gatului, trebuie realizata fara capete libere in zona glugii si a gatului.
Biroul de presa
28 septembrie 2015