ANPC

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor

GUVERNUL ROMANIEI
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU
PROTECTIA CONSUMATORULUI

Telefonul consumatorilor
0219551

Sweep Internet 2014 - Verificarea acordarii garantiei pentru produsele electronice comercializate on-line

04-06-2015

Succinta prezentare: Actiunea Sweep Internet este initiata si coordonata de Comisia Europeana si se deruleaza in fiecare an, simultan in fiecare stat membru. Actiunea vizeaza verificarea website-urilor comerciantilor care ofera si/sau prezinta on-line bunuri si/sau servicii si se desfasoara pe durata unui an de zile.

In cadrul actiunii Internet Sweep 2014 a fost verificat modul de respectare a prevederilor legale privind acordarea garantiei pentru produse electronice, comercializate on-line: computere, tablete, telefoane mobile, MP3/MP4 player, televizoare, instrumente de navigatie GPS etc.
S-a urmarit ca, in pagina de prezentare a produsului, consumatorul sa gaseasca, inainte de a initia achizitia acestuia, informatii privind: identitatea și adresa comerciantului; garantia (legala sau comerciala sau ambele); lipsa de conformitate ce poate aparea in termen de 6 luni de la livrare; modul de compensare prevazut de garantia legala; existenta sau nu a informatiilor cu privire la faptul ca vanzatorul este raspunzator pentru garantia legala; tipuri de compensatii; accesibilitatea și transparenta conditiilor garantiei comerciale, daca aceasta exista; solutionarea reclamatiilor.

Romania a raportat Comisiei Europene, ca rezultat al primei faze care a avut loc in perioada 13 – 24 octombrie 2014, 4 website-uri cu nereguli, din cele 11 website-uri verificate. Toate cele 4 site-uri nu ofereau consumatorilor, in pagina de prezentare a produsului, o mentiune clara, usor de inteles, despre existenta garantiei legale. De asemenea, unul dintre site-uri nu oferea informatia privind modalitatea de solutionare a reclamatiilor.
In urma verificarilor efectuate de CRPC Bucuresti-Ilfov in cadrul fazei a doua, cea de aplicare a legislatiei, abaterile sus-mentionate au fost eliminate, Romania raportand Comisiei Europene in data de 20 februarie 2015 intrarea in legalitate a celor 4 website-uri.

Pe 1 iunie 2015, Comisia Europeana a facut publice rezultatele exercitiului care a avut loc in 26 de state membre - mai putin in Austria si Polonia, impreuna cu Norvegia si Islanda.

 

Cateva informatii publicate pe site-ul Comisiei: „Comisia Europeana a luat masuri pentru a face garantiile UE sa functioneze mai bine pentru consumatori prin coordonarea evaluarii modului in care site-urile de vanzare a telefoanelor mobile, calculatoarelor, camerelor foto sau televizoarelor aplica legislatia UE privind garantiile. 235 din cele 437 site-uri verificate nu informau suficient consumatorii despre dreptul de a obtine repararea sau inlocuirea gratuita a bunurilor defecte pentru cel putin 2 ani de la cumparare. Ca urmare a actiunilor nationale de aplicare a prevederilor legii, 82% dintre site-urile verificate informeaza acum adecvat consumatorii și autoritatile continua sa lucreze la restul de 18% pentru a se asigura ca drepturile privind garantiile sunt pe deplin respectate in intreaga UE.

Statele membre au verificat atat site-urile comerciantilor ce vand direct produse electronice cat și site-urile intermediarilor ce compara aceste bunuri și conduc la site-urile comerciantilor. Alegerea numarului de site-uri web verificate a fost libera. Site-urile au fost selectate in principal pe baza popularitatii lor dar și pe baza reclamatiilor primite de la consumatori.

Principalele probleme constatate au fost:
• 174 site-uri web nu aminteau de existenta garantiei legale de conformitate pentru bunuri.
• 87 de site-uri web prezentau inselator garantiile comerciale in ceea ce privește durata lor, teritoriul pe care e valabila, numele si adresa garantului.
• In 76 de site-uri nu au fost declarate in mod clar, in garantia comerciala, drepturile consumatorului asigurate de garantia legala si ca aceste drepturi nu sunt afectate de garantia comerciala.
• 52 site-uri contineau informatii incomplete sau eronate privind adresa geografica, numele sau e-mail-ul comerciantului.

Sfaturi pentru consumatori cu privire la garantii - ce sa verifice, inainte si dupa achizitionarea de bunuri on-line

1. Cunoaste si foloseste drepturile tale! Aveti dreptul ca bunurile defecte sa fie reparate sau inlocuite in termen de doi ani de la cumparare in intreaga Uniune Europeana. Daca repararea sau inlocuirea nu este posibila, aveti dreptul la o rambursare sau o reducere de pret (in unele tari exista o alegere libera intre aceste remedii). Aceasta garantie legala este obligatorie și vanzatorul nu poate pretinde altfel sau reduce durata acesteia. Este posibil sa aveti drepturi suplimentare in functie de legile din tara dumneavoastra.
2. Afișeaza site-ul informatii despre existenta garantiei legale? In conformitate cu legislatia UE, inainte de a intra in contract, vanzatorul trebuie sa va informeze in mod clar și ușor de inteles despre existenta garantiei legale de minim doi ani.
3. Inainte de a cumpara o garantie comerciala, verificati daca ea adauga ceva la protectia deja oferita de lege.
4. In cazul in care o garantie comerciala este inclusa in pretul produsului sau va decideti sa o cumparati suplimentar, aveti toate informatiile necesare despre aceasta? Verificati cine ofera garantia (numele și datele de contact ale garantului), care e durata și momentul de intrare in vigoare a garantiei comerciale. Verifica ce servicii sunt oferite in garantie și ce defecte și situatii sunt acoperite (de exemplu, acopera daunele accidentale)? La achizitii transfrontaliere, exista restrictii geografice a acoperirii garantiei comerciale?
5. Poti contacta comerciantul? Asigurati-va ca comerciantul furnizeaza numele, adresa geografica și adresa de e-mail.
6. Sunt restul clauzelor contractuale clare si inteligibile? Ar trebui sa poti consulta toti termenii și conditiile aplicabile inainte de cumparare.
7. Ai o problema? Raporteaza imediat la contactele indicate (scrie comerciantului care a vandut marfurile). In cazul unei probleme cu un comerciant dintr-un alt stat membru puteti raporta la reprezentantul local al Centrului European al Consumatorilor.”


Pentru informatii suplimentare accesati link-ul

Biroul de presa

4 iunie 2015