ANPC

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor

GUVERNUL ROMANIEI
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU
PROTECTIA CONSUMATORULUI

Telefonul consumatorilor
0219551

Peste 900 de operatori economici din domeniul comercializării cosmeticelor controlați de ANPC în toată țara

26-02-2019
În perioada 04-15.02.2019, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat o acţiune de verificare a respectării prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice, inclusiv la comerțul online, la nivelul întregii țări.
 
Acţiunea de control a avut la bază următoarele acte normative:
  • Regulamentul nr. 1223/2009/CE privind produsele cosmetice;
  • Regulamentul nr. 655/2013/UE de stabilire a unor criterii comune pentru justificarea declaraţiilor utilizate în legătură cu produsele cosmetice; 
  • HG nr. 147/2015 privind adoptarea unor măsuri pentru crearea cadrului de aplicare a prevederilor Regulamentului nr. 1223/2009/CE privind produsele cosmetice, precum şi ale Regulamentului nr. 655/2013/UE de stabilire a unor criterii comune pentru justificarea declaraţiilor utilizate în legătură cu produsele cosmetice; 
  • OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative;
  • Legea nr. 148/2000 privind publicitatea, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OG nr. 21/1992 (r2) privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ordinul ANPC nr. 72/2010 privind unele măsuri de informare a consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare.
 
Au fost verificaţi 920 de operatori economici, din care 912 la vânzarea directă și 8 la vânzarea online. La 528 din agenții economici controlaţi, reprezentând 57,39%, s-au depistat abateri.
Au fost controlate produse in valoare de 5.325.812 lei, din care s-au constatat nereguli la produse în valoare de 512.737 lei.
Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 670 de sancţiuni, din care 368 de avertismente şi 302 amenzi contravenţionale, în valoare de 1.190.150 lei.

I. Vânzarea directă:
                          
Din cei 912 operatori economici, la 522 (57,23%) s-au depistat abateri de la prevederile legale.
Pentru neregulile constatate, agenților economici li s-au aplicat 664 de sancţiuni, din care 365 de avertismente şi 299 de amenzi contravenţionale, în valoare totală de 1.183.650 lei.
Au fost dispuse 187 de măsuri de oprire temporară de la comercializare pentru produse cosmetice în valoare de 493.198 lei şi 80 de măsuri de oprire definitivă, pentru produse cosmetice cu data de minimă durabilitate depăşită (expirate), în valoare de 19.539 lei.
 
II. Vânzarea online:
 
Au fost verificați 8 profesioniști, cu site-uri de prezentare şi publicitate. La 6 dintre aceștia, reprezentând 75% din totalul online controlat, s-au depistat abateri de la prevederile legale.
Pentru neregulile constatate, profesioniștilor li s-au aplicat 3 avertismente și 3 amenzi contravenționale, în valoare de 6.500 lei.
De asemenea, au fost dispuse 6 măsuri de remediere, prin corectarea sau completarea informaţiilor prezentate pe site-urile de prezentare şi publicitate, la care s-au constatat abateri.
 
Sfaturi pentru consumatorii care doresc să achiziţioneze produse cosmetice direct din magazine, atît cu ocazia zilelor de 1 și 8 Martie, cât și în restul anului:
 
  • să achiziționeze cosmetice numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţa fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamație; în plus, produsele originale nu se vând în afara lanţurilor de distribuţie cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacoşa”;
  • să fie atenţi la preţuri, deoarece preţurile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranţă din filiere paralele ;
  • să verifice dacă, din punct de vedere calitativ, ambalajul corespunde valorii produsului; sunt şanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat în pungă de plastic sau într-o cutie banală, să fie de fapt o contrafacere;
  • să examineze cu atenţie eticheta, o calitate proastă a tipăririi acesteia poate ascunde o contrafacere;
  • să ştie că unii producători şi importatori “de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă - hologramă, pentru securizarea lor şi pentru protejarea mărcii;
  • să ştie că pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripţionat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piaţă, ori al importatorului de produse din afara UE;
  • să ştie că majoritatea produselor trebuie să aibă inscripţionată data de minimă durabilitate precedată de expresia ”A se folosi preferabil înainte de”, urmată de dată sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se află inscripţionată aceasta dată, exprimată fie prin lună şi an, fie prin zi, lună şi an, şi cu cifre arabe;
  • să ştie că anumite produse precum cremele, nu au dată de minimă durabilitate, ci au inscripţionat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menţionată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranţă, în luni de zile (6, 12, 24 luni, de exemplu);
  • să ştie că există produse la care data de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni şi atunci aceasta nu se mai menţionează (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele);
  • să citească cu atenţie eticheta şi să ţină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate.
Îi asigurăm pe cetățeni că, la fel ca până acum, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, care nu tolerează nicio abatere de la prevederile legale, va supraveghea permanent piața și se va asigura de respectarea drepturilor consumatorilor.

Biroul de presa
26.02.2019